امروز: دوشنبه, 03 آذر 1393 19:43
وبسايتهاي فعال شهرستان
0010
آمار سايت
6083838
امروز
اين هفته
اين ماه
بارديد كل
4790
10493
159553
6083838

بررسی آئین چراغ برات

ایّام چراغ برات  12، 13 و 14 شعبان هر سال  ویژه استان خراسان است.


بررسی آئین چراغ برات
ایرانیان از قدیم الایام برای مردگان خود احترام خاصّی قائل بوده اند و هستند و از مردگان خود فراموش نمی کنند. همانطور که اسلام هم تأکید زیادی بر زیارت اهل قبور دارد.
کسانیکه اولین سال فوتشان هست در چند زمان در طول سال برای آنها مراسم یادبود گرفته میشود که با توجه به شهر و قومیت متفاوت است. عده ای در ایران، جمعه آخر اسفندماه برای تازه گذشتگان در آن سال مجلس میگیرند و برخی روز آخر اسفند که به عید عُلقه یا عید مردگان مشهور است و در گناباد به آن « الفگی» گویند.
بعضی از اقوام ایرانی جمعه ماه رجب (لیلةالرغائب) به زیارت اهل قبور میروند و عده ای نیز پنجشنبه و جمعه هر هفته.
امّا سنّت دیگر، ایّام چراغ برات است یعنی 12، 13 و 14 شعبان هر سال که ویژه استان خراسان است.
برات را باید رسمی ایرانی- اسلامی شمرد نه فقط اسلامی بلکه اسلامی بودن آن و نیز ایرانی بودن کامل آن محلّ تردید است.
دلیل بر زرتشتی بودن یا ایرانی- اسلامی بودن یا عربی- اسلامی بودن آئین چراغ برات
1- ایرانیان قبل از اسلام معتقد بودند دلیل مرگ ظاهری زمین در فصل پاییز و حیات دوباره آن در فصل بهار اینست که ارواح در پاییز، زمین را ترک کرده و به آسمان میروند و در آستانه ی بهار برمیگردند که به همین دلیل زمین مرده زنده شده و درختان گل و شکوفه داده و گیاهان میرویند.
نیاکان ما معتقد بودند که در این دوره « اهورا مزدا » خدای خیر و خوبی به روح های مردگان اجازه بازگشت به زمین میدهد. 5 یا 10 روز اجازه دارند به خانه و کاشانه پیشین خود در زمین برگشته و با بازماندگان خود دیدار نموده و توشه ای دوباره فراهم کنند.
بر اساس همین اعتقاد « روان = فروهر » اموات هر ساله در آستانه ایام نوروز برات آزادی از عذاب و پرواز به خانه و منزل پیشین زمینی خود را بدست آورده و زندگان نیز به استقبال آنان شتافته و خانه را تمیز و مرتّب نموده که همان « خانه تکّانی » است.
پس در نتیجه اساس آئین چراغ برات زرتشتی است با توجیه اسلامی.
هزار سال پیش خراسانی ها در مقابل مراسم ایرانی زرتشتی برای مردگان مراسمی با توجیه اسلامی تدارک دیدند که همین ایام « چراغ برات » است.
2- انتقال آئین به ماه شعبان؛
اولاً : اگر حساسیت ایرانیان زرتشتی را نسبت به ایام سال از لحاظ رفتارهای دینی- اعتقادی در نظر بگیریم و با توجه به اینکه آنان عید مردگان را در سده سوم و چهارم در آبانماه برگزار میکردند پس قابل قبول خواهد بود که پس از اسلام هم مایل بوده اند که در ماه هشتم قمری یعنی شعبان این مراسم را برگزار کنند.
ثانیاً : در قدیم، ماه شعبان همزمان با اسفندماه بوده و آئین آخر سال به این ماه منتقل شده است. حال به خاطر قداست این ماه یا اینکه ولادت امام زمان در آن قرار گرفته است.
کیفیت آئین چراغ برات در خراسان
کسانیکه قبل از ماه شعبان فوت شده اند؛ 3 روز ( 12، 13 و 14 شعبان) برسر مزارشان حضور یافته که تقریباً عصر میباشد و تا غروب آفتاب ادامه دارد و به قرائت قرآن و روضه خوانی پرداخته و از میهمانان پذیرایی نموده و در بعضی شهرها شبها با دعوت از قاریان در منزل و احتمالاً دعوت به شام برای « تازه گذشته» طلب آمرزش می کنند.
چراغ : یعنی روشنایی و نشان دادن راه که انسان به چاله های دنیا که همان گناهان است سقوط نکند.
برات : یعنی طلب رهایی و آزادی از دوزخ و خلاصی از بار گناهان برای اموات از درگاه خداوند با صدقات و خیرات.
پیام و درس ایام چراغ برات و مراسم آن
تأکید اسلام بر رفتن به قبرستان و زیارت اهل قبور را میتوان به 4 دلیل دانست :
1-    درک واقعیّت مرگ
2-    درک ناپایداری دنیا
3-    یاد قیامت
4-    دوری از گناهان
www.pourabedin.ir

روح الله پورعابدین

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درخواست های مردمی-مشکلات
مرور اخبار شهرستان
azadi93.8.25002
محل تبلیغ شما؛ منتظر تبلیغات شما هستیم براي درج تبليغات خود با(7268620)تماس بگيريد. متن و عكس تبليغ خود را به آدرس info@Gonabad20.ir ارسال نمائيد
almas